Sporthal Oudendijk Woubrugge

door Peter van Hoesel

Aanleiding om begin jaren ‘80 na te gaan denken over een nieuwe sporthal in Woubrugge was dat het gebouw De Wijk, waar onder meer diverse sportverenigingen gebruik van maakten, zou gaan verdwijnen.

Gemeentebelang, en in het bijzonder wethouder Jaap Haasbroek, heeft zich hiervoor behoorlijk sterk gemaakt, ondanks de grote twijfels die hierover bestonden. Het zou nogal duur worden, de exploitatie zou moeilijk rond te krijgen zijn en wellicht zouden niet alle beoogde verenigingen er gebruik van gaan maken, bijvoorbeeld omdat de kosten voor een vereniging te hoog zouden worden of dat ze de ruimte die ze ter beschikking zouden krijgen onvoldoende geschikt zou zijn voor het beoefenen van hun sport.

Maar Jaap Haasbroek hield vol, ondanks een eerste plan dat financieel niet haalbaar bleek.

Samenwerking

De verenigingen zelf lieten zich niet onbetuigd en werkten in diverse werkgroepen samen om alsnog tot een haalbaar plan te komen. Een niet onbelangrijk onderdeel van het plan was de verbetering van de voorzieningen van het voetbalterrein, omdat de sporthal vlak naast de voetbalvelden zou worden gebouwd.

Een lastige financiële hobbel was de afkoopsom voor de RK parochie die het gebouw waar kerkdiensten werden gehouden (bij het kruispunt Bateweg - van Woudeweg) onder meer aan de scholen verhuurde voor de gymnastieklessen. Aan de andere kant bleek de gemeente bereid een eenmalige subsidie te verstrekken van 500.000 gulden, waarmee de financiering rond kon worden gemaakt.

Obligaties

Wat ook hielp was dat driehonderd bewoners obligaties kochten met een totale waarde van ruim 45.000 gulden.

In juli 1985 kreeg de sporthal het groene licht van de gemeenteraad, hoewel met name de VVD bleef tegenspartelen. Er kwam een stichting op gang, de Stichting Sporthal Woubrugge (SSW) waarin beide wethouders van de gemeente zaten en diverse afgevaardigden van de sportverenigingen. Een belangrijke rol was er voorts voor de bouwcommissie onder leiding van voorzitter Herman Wijsman.

Succes

De bouw duurde niet al te lang, negen maanden, en kostte 1.3 mln. gulden. De naam van de sporthal werd Oudendijk, vernoemd naar de Oudendijkse polder waarin de sporthal gelegen was. Burgemeester Brouwer de Koning opende de hal in augustus 1986.

De eerste beheerder werd Wim Bekkering.

Tegen de verwachting van diverse tegenstanders is de sporthal overeind gebleven en is allang niet meer weg te denken in Woubrugge.

Op initiatief van de gemeente is de sporthal in 2001 uitgebreid met een grote zaal voor sociaal cultureel gebruik en een horecavoorziening. Met de kort daarop gerealiseerde biljartzaal van biljartvereniging Jacobswoude en de reeds lang aanwezige voetbalvelden met clubgebouw van VVW zijn daarmee de voorzieningen voor de meeste sportverenigingen op één locatie bijeengebracht.

Recente blogposts

Alles weergeven