Creativiteit van Gemeentebelang in verkiezingstijd

Bijgewerkt op: 13 mrt. 2023

Zijdelings was ik een tijdje bij Gemeentebelang betrokken (mijn echtgenoot, Ger Kok, stond op de kieslijst), en ik deed ook wel eens mee als er een actie was (ik herinner me die tegen de eerste gemeentelijke herindeling). Maar verder was ik niet actief. Dat haal ik nu met liefde in. Bij het zoeken naar geschikt illustratiemateriaal voor deze site kwam ik allerlei promotiemateriaal tegen, bedoeld om de kiezers op een leuke manier op Gemeentebelang attent te maken. Stuk voor stuk knap bedacht (althans dat vind ik), me tevens realiserend hoeveel tijd er in al die projectjes is gaan zitten. Het betekende natuurlijk ook avonden sorteren en inpakken. Dat gebeurde altijd met veel plezier heb ik begrepen en na afloop was er altijd wel iets lekkers om de winst waarop gehoopt werd alvast te vieren.

Hieronder een greep uit wat ik vond:

In mei 1974 was het nog simpel

En ook in 1978:

Op de achterzijde: 'U gaat toch ook stemmen?'

Daarna veranderde er duidelijk iets in de publiciteit: meer creativiteit

In 1986 verspreidde de partij een opvallende deurhanger:

Nadat Hoogmade en Woubrugge waren samengevoegd met Leimuiden en Rijnsaterwoude tot de gemeente Jacobswoude werden de teksten uiteraard aangepast:

Voor een bloeiend Jacobswoude in 1990

Later werden de stemmers verblijd met:

'Om de kern(en) van de zaak! Kies op 7 maart voor Gemeentebelang', met een daarbij passende balpen.

Dezelfde kreet werd later nog een keer gebruikt, toen de kiezers in hun bus een plastic handschoen vonden, met daarin een oproep.

En last but not least: 'Gemeentebelang heeft hart voor Jacobswoude', mét roze en witte suikerhartjes.

Heel jammer dat we deze ludieke verkiezingsstuntjes intussen alweer heel wat jaren moeten missen!

Verder nog gezien, maar niet meer teruggevonden, jaar onbekend:

'Stem geslepen, stem GB lijst 3' met een puntenslijper.

Anneke Zwarts, nauw betrokken, schreef een uitgebreid artikel over het werk van de propagandacommissie: zie Propagandacommissie voor de gemeenteraadsverkiezingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Erkertjes voor Woudsoord