Nostalgische herinneringen aan Gemeentebelang Jacobswoude

door Patricia Staats

Ja, en dan kom je in 1992 als twee ‘stadse’ mensen op het platteland wonen, in de gemeente Jacobswoude. Blij met een stukje grond en vrijheid in één van de gemeentes van het Groene Hart. Met een links georiënteerde politieke voorkeur rol je zomaar Gemeentebelang Jacobswoude in. Een rijdende trein, met een goede wethouder, enthousiaste raadsleden en heel veel vrijwilligers. We werden hartelijk welkom geheten en ik ben nog enkele jaren voorzitter van het bestuur van GB geweest.

Wat zijn mijn herinneringen aan toen?

Gemeentebelang als actieve grote (college)partij. De leden veelal wat ouder en de meesten al jaren actief voor de partij, veel vriendschappelijke relaties onderling en ook veel echtparen die ieder met zijn of haar eigen kennis en ervaring een bijdrage leverden. Lief en leed werd met elkaar gedeeld.

Het waren leden die met beide benen op de grond stonden en veel ‘burger’ contact hadden. Op deze manier was al snel helder welke thema’s er leefden in de dorpen, en werd de vertaalslag naar een partijprogramma snel gelegd en vervolgens uitgevoerd.

Persoonlijk vond ik de verkiezingscampagnes erg inspirerend. Grote betrokkenheid, gezellig en met letterlijk veel muziek en tam tam lieten we van ons horen. Aan de (strategische) gesprekken door het bestuur met eventuele toekomstige raadsleden, mogelijke wethouder en coalitiepartijen besteedden we veel aandacht. Het ging daarbij altijd om contact, kennis en resultaat.

Open Huizen, mediatraining, discussieavonden: elke keer waren allen weer van de partij!

Na al die jaren, nu wonende in Friesland, heb ik nog contact met een aantal van ‘oude garde’.

En wie weet zit er voor mij een raadslidmaatschap aan te komen over ruim een jaar in Weststellingwerf?? Wie zal het zeggen, al zal het nooit meer zo zijn als toen!

Erkertjes voor Woudsoord

met Rietje Meijer Rietje Meijer was jarenlang de correspondente voor Woubrugge, Hoogmade en Oud Ade voor het inmiddels niet meer bestaande Witte Weekblad. Dat blad werd door een groot deel van de bevo