Nieuw gemeentehuis: maar waar???

Als gevolg van de spanning tussen Leimuiden en Woubrugge, die was ontstaan kort voor de fusie, gunden de voormalige gemeenten Woubrugge en Leimuiden elkaar niet om vestigingsplaats voor het gemeentehuis te worden.

Het dorp Rijnsaterwoude ligt ongeveer in het midden tussen Leimuiden en Woubrugge en dat was voor beide kanten een aanvaardbaar compromis. Natuurlijk werd dit verdedigd met de argumentatie dat de afstand naar het gemeentehuis voor burgers niet al te groot moest worden, maar deze reden werd vooral gebruikt om het eigenlijke argument te verhullen.

Het klopte ook niet omdat het gemeentehuis in de praktijk niet makkelijk te bereiken was via het openbaar vervoer.

Noodvoorzieningen

Hoe dan ook, het gevolg was dat er een nieuw gemeentehuis moest komen en dat de voormalige gemeentehuizen moesten worden afgestoten. Maar een nieuw gemeentehuis bouwen kost veel tijd, dus was er in elk geval een overgangsvoorziening nodig. Je zou denken dat je dan toch maar beter de bestaande gemeentehuizen nog een tijd kon blijven benutten, maar zelfs dat vond men blijkbaar niet acceptabel. Er kwam een noodhuisvesting in Rijnsaterwoude, aan de Suyderbon. De raadsvergaderingen werden nog een tijdje in de raadzaal van Woubrugge gehouden maar ook dat hield geen stand, per 1994 werden de raadsvergaderingen gehouden in ‘Het Schoolhuis’ in Rijnsaterwoude.

En dan de prijs

Als locatie voor het nieuw te bouwen gemeentehuis werd gekozen voor een open terrein dat aan de Herenweg was gelegen. Dat had als voordeel dat de architect (Coppen) niet veel belemmeringen vanuit de omgeving zou tegenkomen, afgezien dan van enige te verwachten bezwaren van bewoners tegenover die plek, voor wie een deel van hun uitzicht verloren zou gaan. Ook de prijs van de grond zou niet al te hoog uitpakken.

De bouwkosten leidden wel tot de nodige discussie, een bedrag van ruim 10 mln. gulden (exclusief grondverwerving) werd nogal hoog gevonden, zeker omdat aanvankelijk sprake was van 7 mln. Dat berustte overigens op een misverstand in die zin, dat dit niet ging om een schatting van de bouwkosten maar om een in 1992 beschikbaar bedrag.

Zou het toch niet met wat minder kunnen, zo vroeg de gemeenteraad zich af. Maar dat is niet gelukt. Het werd zelfs nog iets meer, waarbij mag worden opgemerkt dat het zeker niet ging om een uit de hand gelopen budget zoals bij grote bouwprojecten nogal eens voorkomt. Bovendien was duidelijk dat er een mooi en functioneel ontworpen gebouw zou komen, heel wat mooier dan allerlei gemeentehuizen elders, terwijl de kosten op een vergelijkbaar niveau zouden komen te liggen.

Maar kort in gebruik...

In mei 1995 werd met de bouw gestart en al in september 1996 werd het nieuwe gemeentehuis feestelijk geopend. Het jaar daarop werd het gemeentehuis opgesierd met vier koperen plaatjes waarop de namen van de toenmalige fractievoorzitters waren gegraveerd.

Rond 2000 was er behoefte aan uitbreiding van dit gebouw wegens de vestiging van de intergemeentelijke sociale dienst (ISDR) in de gemeente Jacobswoude. Er werd daartoe een bijgebouw neergezet op de parkeerplaats van het gemeentehuis.

Het gemeentehuis in Rijnsaterwoude heeft gefunctioneerd tot en met 2008, het is dus slechts 12 jaar als gemeentehuis in gebruik geweest, waardoor het bedrijfsmatig gezien als een forse verliespost moet worden beschouwd.

‘Kleurplaat’ van het gemeentehuis van Jacobswoude in 1996.