Burgerparticipatie

door Gemma Verheul en Doky Verhagen

Na kaalslag in het centrum van Woubrugge door het slopen van dorpshuis De Wijk kwamen er plannen tot herinrichting van het gebied, diverse zelfs tot 2001. Ook de net benoemde GB-wethouder RO Doky Verhagen vond dat laatste bouwplan verschrikkelijk, maar de procedure was al te vergevorderd en moest in september behandeld worden in de Raad. Ook dat zoveelste bouwplan werd weer afgeschoten. Dat de kleine huisjes aan de Bateweg, Nieuw Leven, en de platanen moesten verdwijnen was bovendien, ook in het dorp, onbespreekbaar.

Wat nu? Hoe krijg je neuzen dezelfde kant op?

De oplossing werd gevonden in een totaal andere aanpak: laat eerst mensen meedenken, ga dan pas tekenen en bouwen. Dit onder leiding van een totaal onafhankelijke adviseur.

Zo gezegd zo gedaan. Een procesbegeleidster werd aangesteld. Zij had het eerst erg moeilijk om de werkgroepleden te overtuigen van haar totaal onafhankelijke positie. Want was het nu echt wel zo dat die gemeente er even niets mee van doen had? Kon men frank en vrij denken? Ja dus!

Toen dat geland was ging die groep aan de slag en leverde een prachtige schets aan waarin toch ook die huisjes wel moesten wijken. De platanen niet. De werkgroepleden stonden achter hun schets, de bevolking werd via sessies in het dorp geïnformeerd en de Raad kon uiteindelijk een mooi gedragen plan goedkeuren: De Batehof! (slechts 1 zienswijze!)

De huizen van Nieuw Leven aan de Bateweg die moesten verdwijnen

De platanen aan de Bateweg

Bij het uitwerken van de plannen op basis van die ruimtelijke schets bleek dat de platanen toch te veel in de weg stonden en echt moesten verdwijnen. In allerijl werden de werkgroepleden weer opgetrommeld en ook zij raakten overtuigd van de noodzaak tot kappen. Maar in ruil daarvoor kregen ze inspraak in wat er met het plein tussen de winkels zou gaan gebeuren. Ook de landschapsarchitect leverde in goede samenspraak een mooi ontwerp waarbij de werkgroep nog de kleine verhoging/het podium inbracht.

Het plan kon doorgaan.

De tegeltableaus

Naast de Spar stond een doorgang getekend met aan de huizenkant een lange blinde muur. Ideaal dus voor graffiti-spuiters. De afdeling Welzijn en Doky Verhagen kwamen met een goed idee: schakel plaatselijke kunstenaar Feike de Vries in. Hij liet alle kinderen van de twee basisscholen zelf tekeningen maken rond het thema: 'Waarvan word jij blij in Woubrugge?'

Uit de inzendingen heeft hij delen samengevoegd tot drie schitterende tableaus. De tegels zijn gebakken, ingemetseld en onthuld in het bijzijn van kinderen en (groot)ouders. Iedereen trots! De kans dat graffiti erop losgaan is minimaal.

Een van de drie tegeltableaus.

Zie ook het artikel van Peter van Hoesel op deze site:

Lastige hobbels bij het ontwikkelen van dorpscentra in de gemeente Jacobswoude